El Col·legi de Sacerdots de Salis i la seua relació amb l'any natural i la guerra

"El déu Mart", D. Velázques, ca. 1640
El Col·legi de Sacerdots dels Salis és dels pocs que ens ha transmès una relació directa entre la religió, el calendari primitiu i la guerra. Així ho testifica el culte al déu Mart, déu de la Guerra, important en un poble guerrer. Per entrar a formar part d’aquest col·legi hi havia que ser patrici i no ser cap de família, considerant així un dels primers símbols de diferenciació de classes a Roma (sinó el primer), entre patricis i plebeus. A causa de la importància del déu Mart a l'àmbit romà, no és estrany que l'any comencés al març, mensis Martius, doncs la primavera i estiu oferien perfectes condicions per al desenvolupament de la guerra. L'arribada del mal temps era considerat el final de l'any guerrer, l’Armilustrium, el 19 d'octubre, període què fins al pròxim març no era apte per a la guerra.

A continuació podem llegir un fragment sobre el col·legi dels saliars en el qual podem veure la seua vinculació amb l’any natural i la guerra primitiva al món romà:

<<En los ritos religiosos, que los salios celebraban en el mes de marzo usaban túnicas bordadas o de púrpura, y llevaban tahalíes bronceados sobre ellas. Se adornaban con toga pretexta, que al ceñirse con cintitas encarnadas, llamaban trábea. Llevaban en el pecho un protector de bronce, y en la cabeza unos gorros redondos, que en su parte superior terminaban en una borla (apex). Ceñían espada, y en su diestra empuñaban una lanza, o una daga corta, o una vara, con que golpeaban los escudos. Colgados del cuello y sujetos al brazo izquierdo pendían sendos ancilia, y así discurrían por la ciudad, cantando sus poemas y alabando a Marte con tripudios y sus saltos solemnes, recordando siempre al final de sus cantos a Mamurio.

[…]

Su rito parece que tenía un fin mágico, al dar la batalla a los espirítus malignos, enemigos de la ciudad, del pueblo y de los rebaños, para elo armaban con el ancile, el escudo talismán caído del cielo, que ciertamente llevaba uno de ellos, sin saber quién>>[1].


També podem llegar el següent en Titus Livi (Livi I, 19, 4):
<<También eligió (Numa) doce salios en honor a Marte Gradivo, y les concedió como distintivo la túnica bordada (túnica picta) y dispuso que para defender el pecho, sobre la túnica llevaran una coraza de bronce y los sagrados escudos que se llaman ancilia, y les ordenó ir por la ciudad cantando sus himnos con danzas y bailes>>.

Bibliografía:
GUILLÉN, J., Urbs Roma III. La religión y el ejército, Ediciones Sígueme, Salamanca, 2004



[1] GUILLÉN, J., Urbs Roma III. La religión y el ejército, Ediciones Sígueme, Salamanca, 2004, pp. 325-328.

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